Ακριβός σ' αυτές τις σκαλιστές πέτρες βρίσκονται τα ονόματα των θρησκευτικών εκπροσώπων και από τη Χιμάρα. Κατά το παραπάνω δημοσίευμα η χρονολογία
αυτών των κειμένων τοποθετείται το 168 π.Χ. Στην κολόνα φαίνεται καθαρά το όνομα «Κεμάρε» και το όνομα του θρησκευτικού εκπροσώπου «Θρασύμαχος Κ..; » (τα υπόλοιπα γράμματα του ονόματος έχουν σβηστεί από το χρόνο). Το όνομα Θρασύμαχος μεταφράζεται «θαρραλέος πολεμιστής», έχοντας ουσιαστική έννοια στην ελληνική γλώσσα όπως και άλλα πολλά ονόματα που χρησιμοποιούνται πολύ ακόμα και σήμερα στη Χιμάρα, π.χ. Επαμεινώνδας (που ερμηνεύεται: ο καλύτερος), Ανδροκλής ( ο άνδρας που ξεχωρίζει για τη δόξα), Οδυσσέας (εκδιοκμένος από τους θεούς, αυτός που πέρασε πολλά βάσανα), Ευρυδίκη (πολύ δίκαιη) και άλλα. Κατά του αυστριακού ιστορικού Karl Paci , η μητέρα του βασιλιά της Ιλλυρίας Γκέντη, ήταν η όμορφη ελληνίδα με το όνομα Ευρυδίκη. Τα ονόματα των εκπροσώπων της Χιμάρας είναι συνέχεια των Δωρητών των άλλων περιοχών της αρχαίας Ηπείρου. Η Δωδώνη έχει τοποθετηθεί πριν τη Φοινίκη (Ρΐιοίηίκβ). Αμέσως μετά συνεχίζει η Χιμάρα για την οποία ο εν λόγο συγγραφέας, ΡΙ&δδαιτ, εξηγεί ότι μιλάει γι' αυτήν που ο Πλίνις την ονομάζει 01ιίιη6Γ&, που στη βυζαντινή περίοδο είναι γνωστή με το όνομα ΚίιηβΓα και από το 1921 μέχρι στις μέρες μας, τη γνωρίζουμε με το όνομα Χιμάρα. Αυτές οι ονομασίες, διευκρινίζει ο συγγραφέας, είναι σύμφωνα με ένα αυστριακό χάρτη, στη σελ. Βαλόνα.
Η ονομασία στη συνέχεια είναι της Αμάντιας που ο Karl Paci (1904) τη θεωρεί τοποθετημένη στην πεδιάδα της Σουσίτσας, δίπλα στα αρχαιολογικά ευρήματα στην Πλλότσα. Ακολουθούν αρκετοί άλλοι ελληνικοί αρχαιολογικοί χώροι τελειώνοντας με το Δυρράχιο (η αρχαία Επίδαμνος και η σημερινή Ντούρρεση). Ο συγγραφέας Ρ1&83&γι εξηγεί και τη γεωγραφική θέση των γνωστών πόλεων. Μετά τη Δωδώνη - λέει αυτός - ακολουθούν ο Ωρικός (τα απομεινάρια του Ωρικού, κατά του αυστριακού χάρτη έχουν τοποθετηθεί στον κόλπο της Αυλώνας, στη δυτική πλευρά του όρμου - του Πασσαλιμάνη - Ρ1&883ιί), ο Βύλλις (ΒγΙΚδ), τοποθετημένος στην ακτή της Βιώσας, η Απολλωνία (δίπλα στην Πόγιανη), η Νταβλία (ονομασία αυτή όχι και τόσο ακριβή, που σε ένα χάρτη (Ροηπαο) του 16ου αιώνα, λέγεται πως είναι στην περιοχή της Τομορίτσας, ενώ ο Κβ,υΙ ΜόΙΙθτ εκφράζει τη σκέψη πως είναι δίπλα στο κάστρο του Μπεράτη. Η Αμαντία που είπαμε πιο πάνω, από κάποιους συγγραφείς χρησιμοποιείτε στη μορφή της Αβαντίας.
Οι παραπάνω πληροφορίες για τα αρχαιολογικά ευρήματα των Δελφών, είναι λίγο η καθόλου γνωστές από τους αλβανούς ιστορικούς. Η θεώρηση τους, θα έκανε να ελεγχθούν ξανά οι πληροφορίες του αλβανού αρχαιολόγου Νεριτάν Τσέκα για την εθνολογία της Ηπείρου. Ειδικά η αρχαιολογική αλβανική υπηρεσία, αναγνωρίζει ως
έγγραφες πληροφορίες για την ονομασία της Χιμάρας, αυτές των Τούρκικων φορολογικών καταλόγων του 16** αιώνα (Χιμάρα στους Αιώνες, Η Ακαδημία των Επιστημόνων της Αλβανίας, 2004), σε απόσταση χρόνου περίπου 1600 χρόνια μετά τις ανακαλύψεις στους Δελφούς.
Η μόνη αναφορά ενός αλβανού αρχαιολόγου γΓ αυτές τις αποδείξεις, (δηλαδή των ονομάτων των Δωρητών από τη Χιμάρα και των ονομάτων της Χιμάρας στα γραπτά ευρήματα των Δελφών) βρίσκεται στον τουριστικό οδηγό «Χιμάρα» του (Γ. Κότσι) -Τίρανα, 2006, σελ. 95.
Μία επίσκεψη στους Δελφούς θα πείσει κάθε παθιασμένο ερευνητή γΓ αυτή την ιστορική αλήθεια.
(Μετάφραση ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΤΙΟΥ-14/11/ 2007.)
No comments:
Post a Comment